loading...
☠ ...بیراهه ☠ Roga ☠
دانیال بازدید : 197 شنبه 07 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

خسی در میقات

نویسنده: جلال آل احمد



راوی: لیلا موحدی   زمان کل: 5 ساعت و 44 دقیقه





بعد از سال‌ها آمده است دوباره رو در روی خدا بایستند و  نماز بخواند. سال اول دانشگاه بود که رها کرد نماز‌خواندن را. می گفت ریا کاری است. و ریا هم نباشد ایمان می خواهد. حالا خودش هم درست نمی داند چه طور با این جماعت بدوی هم راه شده‌است برای رفتن به حج. فقط می داند که این جا باید کم از قبل “من” اش را تحویل بگیرد. این جا قرار است در جمع باشد و اگر قرار باشد این سفر ره‌آوردی برای او داشته باشد، همه در هم‌راهی جمع نهفته است. این را خودش می گوید البته!

در نگاه اول، سفرنامه بیش‌تر سیاحتی به نظر می رسد تا زیارتی. از بس که در هر سوراخی از شهر سرک می کشد و تا ته آن را در‌نمی‌آورد، از آن نمی‌گذرد. در مورد هر مسئله‌ای هم اظهار نظر می‌کند و بعد از نقد و تحلیل هر مسئله‌ای، نتیجه‌گیری می‌کند. همان اول کار نسخه آل‌سعود را با هزار  تهدید می‌پیچید و اخطار می‌دهد که چاهای نفتی که به آن چشم امید بسته‌ای زودتر از آن چه فکر می‌کنی ته می‌کشد و آن وقت تو می‌مانی و سرمایهٔ هر ساله این زیارت، که قرار است کشورت را  با آن اداره کنی. حالا بیا و مقدسات اینان را با خاک یک‌سان کن!

بخشی از متن کتاب:

این سعی میان «صفا» و «مروه» عجب کلافه میکند آدم را. یک سر برت می‌گرداند به هزار و چهارصد سال پیش. به ده هزار سال پیش. با «هروله‌اش» (که لی‌لی کردن نیست، بلکه تنها تند رفتن‌است.) و با زمزمهٔ  بلند و  بی‌اختیارش، و با زیر دست و پارفتن‌هایش؛ و بی «خود»ی مردم, و نعلین های رها‌شده؛ که اگر یک لحظه دنبالش بگردی زیر دست و پا له می‌شوی؛  و با چشم‌های دو دو زنان جماعت؛ که دسته دسته به هم زنجیر شده‌اند؛ و در حالتی نه چندان دور از مجذوبی می دوند و با این گم شدن عظیم فرد در جمع. یعنی آخرین هدف این اجتماع؟

آل‌احمد اگرچه در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و پدرش روحانی بود اما بیش‌تر سال‌های عمر خود را روشن‌فکر زیسته است؛ اما در این سفر با سرخوردگی از فرهنگ غرب و ره‌آوردهای آن، به اندیشه و سنت اسلام رجعت می‌کند و شاهد این کلام در سطر، سطر این کتاب هویداست. مرحوم دکتر علی شریعتی دربارهٔ آل احمد و این اثرش گفته است: «اگر کسی ادوارِ زندگیِ آل احمد را نداند و آل احمدِ خسی در میقات را با آل احمدِ سال‌های ۲۴ و ۲۵ -که توده‌ای شده بود- مقایسه کند، نمی‌تواند بپذیرد نویسندۀ سفرنامۀ حج، همو باشد.»

نثر کتاب هم‌چون دیگر آثارش موجز و نافد است. نثر او لزوما از قواعد دستور زبان فارسی پیروی نمی‌کند و ساختار شکنی در چینش واژه‌ها مشخص است. اگر چه همهٔ این‌ها در خدمت، رسایی هرچه بیش‌تر مفهوم است و طنابی نیست که جدای از مفهوم تافته شده باشد.

 

 

 

 

منبع : audiolib.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
امیدوارم لحظات خوشی را در سایت ما به سر ببرید . در صورت نیاز میتوانید از چت روم ما نیز که در قسمت پایین-راست سایت قرار دارد استفاده کنید . نظرات زیباتون رو از ما دریغ نکنید آدرس ما : http://roga.tk
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبسایت چیست؟
    تبلیغات


    آمار سایت
  • کل مطالب : 222
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 60
  • آی پی دیروز : 52
  • بازدید امروز : 286
  • باردید دیروز : 189
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 790
  • بازدید ماه : 2,277
  • بازدید سال : 8,918
  • بازدید کلی : 205,035
  • کدهای اختصاصی

    Brahe

    تبلیغات
    فیلم های منتخب
    با کلیک بر روی فیلم های زیر از مشاهده آنها لذت ببرید

    لطفا نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال بفرمائید
    ارسال مطلب در سایت

    http://png.findicons.com/files/icons/1636/file_icons_vs_3/128/ttf.png

    اگر میخواهید در سایت ما سهیم باشید و نوشته های شما در سایت نمایش داده شود میتوانید به سایت مطلب ارسال کنید.

    ابتدا لازم است که در سایت عضو شوید که این کار از طریغ عضویت سریع انجام میشود .

    بعد از عضویت و وارد شدن به بخش کاربری منوی کاربری برای شما به نمایش در خواهد آمد

    در این منو موارد مورد نیاز شما وجود دارد از جمله ارسال مطلب که با وارد شدن به لینک ارسال مطلب به راحتی میتوانید مطلالبتان را نوشته و برای نمایش در سایت ارسال کنید(قبل از فشردن کلید ارسال یک کپی از متنتان بگیرید که در صورت عدم موفقیت در ارسال متن مطلب شما از بین نرود)